مرکز تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر امید شهباززاده

• info@drshahbazadeh.com

آندو(درمان ریشه)

عدم توجه ابتدایی به دردهای خفیف یا شدید دندانی و پیشرفت پوسیدگی منجر به درگیری عصب و دندان میشود. دراین زمان درد دندان به صورت خود به خود و بدون تحرک خارجی و عمدتا به صورت شبانه دیده میشود و گاهی از شدت درد از خواب می‌پرید. درمان این دندان‌ها دیگر به برداشتن پوسیدگی وپرکردن حفره ختم نمیشود بلکه بایستی ابتدا عصب ناجی خارج شود که اصطلاحا به آن عصب کشی اولیه یا پالیو تومی می‌گویند. سپس وارد ریشه دندان شده و عصب آن را خارج نموده و ریشه خالی شده از عصب راتوسط مواد خاصی به نام گوتاپرکا پرمی نمایند.
دندان‌ها برحسب فرم واندازه وجایگاهشان در دهان و تعداد ریشه‌ها دندان از 1تا4 کانال می‌تواند داشته باشد. درصورتی که عصب کشی به صورت ناقص انجام شده باشد بعد از مدتی بیمار دچار درد در موقع جویدن یا آپسه می‌شود که معمولا با عصب کشی مجدد درمان می‌شود و این کار بایستی توسط متخصص این ریشه به صورت کاملا دقیق و تخصصی انجام شود. در پاره ای از مواد متاسفانه درمان مجدد هم جواب نمی دهد وبایستی دندان تحت درمان جراحی انتهای ریشه (اپیکو)قرار گیرد و ضایعات ایجاد شده درانتهای ریشه قطع وخارج گردد تا ریشه درمان پیدا کند.
تبصره1:تمامی دندانپزشکان عمومی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی می‌تواند عصب کشی دندان را انجام داده و بنا به مهارت و تجربه کاری و… خود نسبت به درمان ریشه بیمار اقدام نمایند.
تبصره2:دندانپزشک متخصص درمان ریشه با گذراندن دوره تخصصی این رشته با روش‌های خاص می‌تواند درمان ریشه بیماران را انجام و بادرمان‌های ناقص قبلی توسط دندانپزشکان را به صورت تخصصی سامان دهد.
در بسیاری از مواد که ازنجات دادن دندان ناامید می‌شویم. با مراجعه به دندانپزشک مخصص این رشته و استفاده از روش‌های تخصصی می‌توان دندان رانجات داد.
مراقبت‌های بعد از عصب کشی:
*جهت کاهش درد ازمسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده نمایید. نکته مهم این است که درد یک هفته الی 10روز پس از عصب کشی طبیعی است.
*خمیر پانسمان را پیش از سفت شدن محکم گاز بگیرید وتا یک ساعت با دندان پانسمان شده چیزی نجوید.
*در بسیاری ازمواقع تورم فک باصورت پس از درمان عصب کشی به دلیل تجمع مایعات التهابی است و گاهی اوقات که دندان عفونی باشد ممکن است عفونت در این زمینه دخیل باشد در هرصورت استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می‌شود که باید تحت تجویز دندانپزشک صورت گیرد.
*شدید ترین عارضه پس از درد حاد دندان وجود بی حالی وتب ولرز است که به علت گسترش عفونت است و خطرناک می‌باشد. لذا در این صورت در اسرع وقت بادندانپزشک خود تماس حاصل نمایید.

اینستاگرام دکتر شهباززاده

به روزترین مطالب دندانپزشکی