مرکز تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر امید شهباززاده

• info@drshahbazadeh.com

آندو(درمان ریشه)

عدم توجه ابتدایی به دردهای خفیف یا شدید دندانی و پیشرفت پوسیدگی منجر به درگیری عصب و دندان می‌شود. در این زمان درد دندان به صورت خود به خود و بدون تحرک خارجی و عمدتا به صورت شبانه دیده می‌شود و گاهی از شدت درد از خواب می‌پرید. درمان این دندان‌ها دیگر به برداشتن پوسیدگی و پرکردن حفره ختم نمی‌شود بلکه بایستی ابتدا عصب ناجی خارج شود که اصطلاحا به آن عصب کشی اولیه یا پالپوتومی می‌گویند. سپس وارد ریشه دندان شده و عصب آن را خارج نموده و ریشه خالی شده از عصب را توسط مواد خاصی به نام گوتاپرکا پر می‌نمایند.

دندان‌ها برحسب فرم و اندازه و جایگاهشان در دهان و تعداد ریشه‌‌ها دندان از 1 تا 4 کانال می‌تواند داشته باشد. در صورتی که عصب‏کشی به صورت ناقص انجام شده باشد بعد از مدتی بیمار دچار درد در موقع جویدن یا آپسه می‌شود که معمولا با عصب‏کشی مجدد درمان می‌شود و این کار بایستی توسط متخصص این ریشه به صورت کاملا دقیق و تخصصی انجام شود. در پاره‌ای از مواد متاسفانه درمان مجدد هم جواب نمی‌دهد و بایستی دندان تحت درمان جراحی انتهای ریشه (اپیکو) قرار گیرد و ضایعات ایجاد شده درانتهای ریشه قطع و خارج گردد تا ریشه درمان پیدا کند.

تبصره1: تمامی دندانپزشکان عمومی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی می‌تواند عصب‏کشی دندان را انجام داده و بنا به مهارت و تجربه کاری و… خود نسبت به درمان ریشه بیمار اقدام نمایند.

تبصره2: دندانپزشک متخصص درمان ریشه با گذراندن دوره تخصصی این رشته با روش‌های خاص می‌تواند درمان ریشه بیماران را انجام و با درمان‌های ناقص قبلی توسط دندانپزشکان را به صورت تخصصی سامان دهد.

در بسیاری از مواد که از نجات دادن دندان نا امید می‌شویم. با مراجعه به دندانپزشک مخصص این رشته و استفاده از روش‌های تخصصی می‌توان دندان را نجات داد.

مراقبت‌های بعد از عصب‏ کشی

Ø    جهت کاهش درد از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده نمایید. نکته مهم این است که درد یک هفته الی 10روز پس از عصب‏کشی طبیعی است.

Ø    خمیر پانسمان را پیش از سفت شدن محکم گاز بگیرید وتا یک ساعت با دندان پانسمان شده چیزی نجوید.

Ø    در بسیاری از مواقع تورم فک با صورت پس از درمان عصب‏کشی به دلیل تجمع مایعات التهابی است و گاهی اوقات که دندان عفونی باشد ممکن است عفونت در این زمینه دخیل باشد در هر صورت استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می‌شود که باید تحت تجویز دندانپزشک صورت گیرد.

Ø    شدیدترین عارضه پس از درد حاد دندان وجود بی‌حالی، تب و لرز است که علت آن گسترش عفونت است و خطرناک می‌باشد. لذا در این صورت در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید.

عصب‏کشی یا روت کانال تراپی (درمان ریشه دندان)، درمانی است که طی آن پالپ (عصب دندان) ملتهب یا عفونی از دندان خارج شده و جای آن با موادی زیست سازگار با عنوان گوتا پرکا پر می‌شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاه در"آندو(درمان ریشه)"